Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Osztályelső Nacra Infusion F18

Egy új versenyhajó teljesítményéről az eredményei beszélnek. A 2006-os év első fontos erőpróbáján, a Franciaországban rendezett Eurocat versenyen a Nacra Infusion második, harmadik és hatodik helyezéseket szerzett a 142 hajót számláló F18-as mezőnyben. Miért nem lett első? A válasz igen egyszerű, a regatta győztese a Darren Bundock - Glenn Ashby (Hobie Tiger) szuperpáros lett, akik jelenleg a világ legjobb F18-as vitorlázói.

Az Infusion a Nacra harmadik F18-as típusú hajója tíz év alatt. A kezdet 1996-ban a Gino Morelli és Pete Melvin tervezőpáros által alkotott Nacra Inter 18-as volt. Öt évvel később felváltotta a Nacra F18-as, amelyet Alain Comyn tervezett. A hajó nagyon gyors és igen népszerű lett, de sohasem tudta megtörni a Hobie Tiger uralmát a legfontosabb F18-as versenyeken. Mindezek arra késztették a Nacrát, hogy kifejlesszen egy harmadik generációs F18-ast. Az egyszerűen Infusion-nak keresztelt versenykatamaránt 2006 elején mutatták be a nagyközönségnek. A Nacra vezetői ismét a Morelli & Melvin tervezőpárost hívták segítségül a hajó alakjának megálmodásához. A visszatérésben nagy szerepet játszott a duó által tervezett Nacra A2 sikere, amely a bemutatása évében megnyerte az A-cat világbajnokságot.

Az építés
Az Infusion név a vinilészter gyantainfúziós-rendszer használatára utal, a szendvicsszerkezetű testek gyártásánál alkalmazzák. Az üvegszálas szerkezet ecsettel vagy hengerrel való kézi laminálásával szemben a gyantainfúziós-rendszer vákuumot használ a gyanta laminátba való bejuttatásához. Előnye, hogy a minőség nem függ a lamináló munkások képzettségétől, illetve a gyanta kellemetlen szaga sem olyan átható a műhelyben.
A rendszer teszteléseképpen a Nacra szakemberei építettek ezzel a technológiával néhány korábbi F18-as modellt. Az így gyártott hajók lényegesen könynyebbek lettek, mint a kézi laminálással gyártott társaik. Az így felszabadult kötelező gyantakilókat (az F18-as hajó előírt minimum tömege 180 kg) a hajó merevítésére használták fel.

Külcsín és felszerelés
Az Infusion alakja megfelel a legújabb hajótervezési irányzatnak. Minden eddigi F18-asnál masszívabb, nagy térfogatú testek hordozzák a vitorlázatot és a legénységet. A testek kifelé dőlnek körülbelül négy fokkal, így amikor a hajó megdől és kiemeli a luv testet a vízből, a lé oldalon éppen optimálisan fekszik a vízbe az úszó test.
Az új hajón rengeteg finom változást figyelhetünk meg. A pengesvertek töve vastagabb lett, a svertházban fellépő rezgés csökkentése érdekében. A hátsó, szögletes kereszttartón mozog a travellerkocsi, melyet 10:1-es áttéttel rendelkező csigasor kapcsol össze a nagyvitorlával. A hajótestbe süllyesztett első kereszttartó előlapját úgy alakították ki, hogy a hullámokba ütközéskor a vizet egyenletesen eltérítse és csak minimálisan lassítsa a hajót.
Az árboc tervezésekor a Nacra - a Capricorn mintáját követve - a 380 centiméter kerületű, szárny alakú árbockialakítás mellett döntött, maximálisan kihasználva az F18 szabályokban leírt lehetőségeket. Ez az egyetlen olyan alkatrésze a hajónak - a vitorlákon kívül -, amit Európában gyártanak.



Vitorlázás
Azt, hogy mennyire egyszerű kezelni egy hajót a vízen, a vele elért teljesítmény mutatja meg igazán. Az első szembetűnő dolog, hogy a hajót igen nagynak érezzük, ugyanakkor nagyon gyors. Megnyugtató rajta hajózni a mérsékelt szélben is. A szél erősödésével nagyobb koncentrációra van szükség a legénység részéről - ami nem rendkívüli dolog egy ilyen nagyteljesítményű hajó esetében -, ugyanakkor a sok felhajtóerő megkönnyíti az irányíthatóságot és csökkenti a lefúrás lehetőségét. Sok más, régebbi katamaránnál kényelmetlen a trapézra való kiállás és a visszatérés. Az Infusion-ön a trapézraállás folyamatos mozdulatsor, a rendkívül feszes trampolin megtörés nélkül kapcsolódik a testhez. Kiállva a trapézra a lábunk alatt a testet kényelmesen lekerekítettnek érezzük. Raum szakaszban a mancsaft a hátsó kereszttartónál állva szintén stabilan tud a trapézon dolgozni, ami elengedhetetlen a huszonegy négyzetméteres gennaker kezelésénél. A gennaker shotkötelének szabad végét rögzítették a trampolin hátsó harmadánál, így könnyedén elérhető mind a kormányos, mind a trapézoló mancsaft számára. Leejtés után a kormányos a hajó oldalán állva trapézol, amíg a mancsaft a trampolinon állva villámgyors mozdulatokkal pár másodperc alatt felhúzza a gennakert. Nem szabad elfelejteni a svertet felhúzni mintegy hatvan centiméterrel a deck fölé, különben lényegesen jobban fog rezegni, mint éles vitorlázás esetén. A trapézról kormányozva az Infusion nemcsak nagynak és stabilnak, hanem kifejezetten erőteljes hajónak is tűnik. Mindenesetre a hajóban több tartalék van, mint amit első találkozásra ki tudunk hozni belőle. A hajó kezelési sajátosságai a www.nacra.hu oldalon, a Basic Trimsheet Nacra Infusion F18 menüpont alatt olvashatók (egyelőre csak angolul). Itt részletesen leírják az árbocforgató, az automata fock és a svertek használatát.

Az ítélet
A Nacra kaliforniai gyárában készült hajóit az Atlanti-óceán innenső oldalán, a Nacra Europe forgalmazza (a cég két holland versenyző birtokában van). Peter Vink és Gunnar Larsen régi katamaránosok, akik Nacrán vitorláznak az első F18-as megjelenése óta. A páros - együtt dolgozva az amerikai versenyzőkkel - segített az Infusion kifejlesztésében. Peter Vink Performance Sails nevű vitorlakészítő vállalkozásában gyártja az Infusion teljes vitorlázatát. Beszélgetésünkkor még korai lett volna a hajó képességeiről nyilatkozni, de Carnacban abszolút versenyben volt a hajó a többi csúcs F18-assal (Hobie Tiger, Capricorn, Cirrus, Diam). Valószínű, hogy az Infusion még jobb teljesítményre lesz képes, ha a versenyzők elégséges időt töltenek vele vízen és megtanulják kihozni belőle a maximális teljesítményt.
Hogy milyen karriert fog befutni a Nacra F18-as azt még nem tudjuk, mindenesetre a gyártó egy gyönyörű kiállású hajóval lepte meg a kéttestű vitorlások rajongóit. Akármit is hoz a jövő, a Nacra Infusion-nek lesz beleszólása az F18-as versenyek érmeinek elosztásába.


Szerző: Jeremy Evans
Fordította: Székely András
Fotó: Nacra

Technikai adatok
Hossza:
5,52 m
Szélessége:
2,60 m
Tömege:
180 kg
Nagyvitorla:
17 m2
Orrvitorla:
3,75 vagy 4,15 m2
Gennaker:
19 vagy 21 m2
SCHRS:
1,01
Ára:
16 500 euró + áfa
Tervező:
Morelli & Malvin
Gyártó:
Nacra, California
Magyarországi forgalmazó:
Nacra Magyarország
 
Pákozd, Kossuth Lajos utca 40.
 
Telefon: (30) 625 2988.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink